Citáty o pohanství

    "Jako příklad bohatství a hloubky náboženských symbolů uvádí pozorování pohřbu mladé indiánské dívky z kmene Kogi v Kolumbii, provedené badatelem Reichelem-Dolmatoffem v r. 1966. - Šaman (máma) vybere místo hrobu, pak vykoná řadu rituálních gest a prohlásí: "Zde je obec smrti, zde je obřadní dům smrti, zde je děloha. Já otevřu dům. Dům je zavřený a já ho otevřu". Poté, co oznámí: "Dům je otevřen", ukáže mužům místo, kde mají vyhloubit jámu a vzdálí se ... Na dno hrobu jsou vhozeny malé zelené kameny, mušle a ulita břichonožce. Poté šaman předstírá, že tělo dívky je příliš těžké a snaží se jej bezvýsledně zvednout. Podaří se mu to až na devátý pokus. Tělo je uloženo hlavou k východu a "dům se zavírá", tj. hrob se zasype. Reichel-Dolmatoff ke svému pozorování poznamenal, že i současný pozorovatel nebo cizinec, který nezná náboženství kmene Kogi, nemohou uchopit symboliku takového pohřbu. A stejně tak i budoucí archeolog nalezne pouze kosterní pozůstatky uložené hlavou k východu, několik kamenů a mušlí. V tomto nálezu nebude obsažena ani náboženská koncepce ani pohřební rituál - tedy jakákoli rekonstrukce je předem vyloučena. Pokud ovšem víme, že např. mušle představující žijící členy rodiny a ulita břichnožce symbolizuje manžela mrtvé dívky, která má zabránit tomu, aby dívka z onoho světa požadovala manžela a způsobila tak smrt dalšího mladého člena kmene, nebo že "kmen Kogi ztotožňuje svět - dělohu Vesmírné Matky - s každou vesnicí, s každým kultovním domem, s každým obydlím a každým hrobem. Když šaman devětkrát zdvihá mrtvého, naznačuje tím návrat těla do plodového stavu, procházeje v obráceném směru devíti měsíci těhotenství. A poněvadž hrob je připodobněn světu, získávají pohřební obětiny kosmický význam" Teorie a dějiny náboženství (Dagmar Demjančuková)  

    "křest fríského knížete Radboda z r. 694: "stál již jednou nohou v křestní kádi, když ho napadlo se zeptat, zda jeho předkové, králové a princové Frísů jsou v nebi nebo v pekle. Dostalo se mu odpovědi, že samozřejmě v pekle, protože nebyli pokřtěni. Nato Radbod prohlásil, že se bude raději péci v pekle spolu s nimi než užívat nebeských radostí s nějakými mizernými cizinci." Vznik Velké Moravy (Dušan Třeštík)  

    "Ačkoliv oběti, které přinášel ze svého malého majetku, byly malé, věřil, že to je stejně dobré, jako když někdo z velkého bohatství přináší oběti velké a časté. Tvrdil totiž, že by to nebylo s bohy v pořádku, kdyby měli z velkých obětí větší radost než z malých, protože by jim pak často musily být milejší oběti darebáků než řádných lidí. Ale to už by život neměl pro lidi žádnou cenu, kdyby mělo být bohům vítanější, co jim obětují lidé špatní, než to, co jim přinesou lidé bezúhonní. On však věřil, že bohy nejvíc tší pocty těch nejzbožnějších" Vzpomínky na Sókrata Kniha I (Xenofón)    

     "Ve velkém pohanském prostoru sídlí bohové ve všech částech stvořeného světa - na nebi a na zemi, na polích a ve vodách řeky, ve vyprahlých pouštích i ve vegetaci -, ve všech stvořitelových dílech." Egypt (Claire Lalouettová)

    "Všichni lidé vyznávající pohanské náboženství jsou úzce spjati s přírodou, obzvláště Egypťané; láska, úcta, bázeň, vyjadřují jejich reakce v přítomnosti bytostí nebo věcí, jež jim pomáhají, ovládají je, útočí na ně nebo jim nahánějí strach. Učinili z nich božstva, aby jim z vděčnosti za jejich dobré činy přinášeli pocty nebo aby zmírnili jejich případnou útočnost a naklonili si je." Egypt (Claire Lalouettová)

Diskusní téma: Citáty o pohanství

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.
 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode